0

Sov i ro lilla PappađŸ˜ąâ€ïž

Nu Ă€r kĂ€mpande slut för Pappa. Han tog sitt sista andetag i mĂ„ndags och jag var med honom Ă€nda till slutet. Det Ă€r jag sĂ„ tacksam över đŸ™đŸ» Han sista dagar var han pĂ„ Lyktan hĂ€r i Smedjebacken och gud vilken bra personal det Ă€r dĂ€r. Alla jag trĂ€ffade var  sĂ„na mĂ€nniskor som var pĂ„ rĂ€tt plats . 

Pappa hade ju cancer och den senaste mĂ„naden har man mĂ€rkt av den mer o mer. 
SjĂ€lvklart han man ju mĂ€rkt av den innan oxĂ„ men inte sĂ„ att han varit sjuksjuk om ni förstĂ„r vad jag menar . Jag fick skicka in honom tvĂ„ gĂ„nger med ambulans. Jag var kontakt med bistĂ„ndsbedömare för att Pappa skulle fĂ„ komma in pĂ„ ett boende som han nu fick komma till i sista stund. 

Min tanke var att han skulle fĂ„ komma hem till mig o Micke men allt gick sĂ„ fort nu pĂ„ slutet. 

Det har nog inte sjunkit in Ă€nnu att han Ă€r borta .. kĂ€nns overkligt... tomt... 

Förra veckan pĂ„ onsdag morgon ringde min telefon halv 7 och dĂ„ trodde jag det var Pappa meeen det var Micke som lĂ„g nere pĂ„ soffan och hade ont i sin rygg och kunde inte röra sig . Jag försökte hjĂ€lpa honom men icke dĂ„. 

NĂ€r han ringde mig sĂ„ sa han: Sandra , du mĂ„ste komma ner o vad du Ă€n gör sĂ„ skratta inte Ă„t mig. O nÀÀ jag skrattade inte .. inte först men sen men det gjorde micke oxĂ„. 
Han har haft problem / ryggskott i över 1 v.
Jag fick ringa 112 o det kom 3 tjejer hit o innan dom fick fram om dom kunde ta med Micke o vart han skulle sĂ„ hade det gĂ„tt 1,5 timme. Det kom en lĂ€ttambulans o hĂ€mtade honom. 

Sen ringde Kerstin mig och sa att Pappa skulle fĂ„ komma till Lyktan pĂ„ em.. sĂ„ jag tog bilen och Ă„kte mot Falun. HĂ€lsade pĂ„ Pappa o nĂ€r jag var dĂ€r sĂ„ kom chauffören som skulle köra honom sĂ„ jag hjĂ€lpte till o följde med ner till bilen. Precis dĂ„ var Mcke fĂ€rdig frĂ„n akuten sĂ„ plockade upp honom, in pĂ„ apoteket , upp till avdelningen igen för pappa hade glömt sin necessĂ€r dĂ€r. Sen hemĂ„t byn. 

(null)

(null)


Dumpade av Micke hemma sen ner till BĂ€rke o hĂ€mtade grejer till Pappa o sen vidare till Lyktan. Pappa var sĂ„Ă„ trött nĂ€r jag kom sĂ„ han orkade inte prata sĂ„ mycket . Jag plockade in grejer o satt med honom o kollade pĂ„ tv sen Ă„kte jag hem o japp jag dĂ€ckade pĂ„ soffan. Helt slut var jag! 

Sen har jag varit dĂ€r varje dag .. Brorsan var med fredag o Lördag sen blev det för jobbigt för honom att se hur Pappa blev sĂ€mre o sĂ€mre . Jag förstĂ„r honom. Pappa pratade och var med frĂ„n torsdag till söndag . Jag kom dit pĂ„ söndag em och dĂ„ var han vĂ€ldigt orolig. Ssk var dĂ€r sĂ„ han fick lugnande . 

Jag ringde Kerstin sĂ„ hon kom och var kvar tills 23 pĂ„ kvĂ€llen. Jag var dĂ€r hela natten. 

Det Ă€r en jĂ€vla sjukdom som bryter ner kroppen totalt. Man kĂ€nner sig sĂ„ maktlös nĂ€r man sitter bredvid och man kan inte göra nĂ„got Ă€n att bara vĂ€nta .. vĂ€nta pĂ„ att det ska ta slut ! SĂ„ vidrigt sĂ„ det finns inte . Men jag kurade ihop mig i en fĂ„tölj bredvid Pappa Ă„ höll hans hand o pratade med honom. Hörseln Ă€r det sista som lĂ€mnar sĂ„ hoppas han hörde allt jag sa. 

(null)

Natten var nĂ„got lugn. 

Kerstin kom tillbaka pĂ„ morgonen o dĂ„ Ă„kte jag hem o duschade sen tillbaka igen med Theo som ni ser ligger i sĂ€ngen o myser. 

Jag Ă€r ganska tom pĂ„ ord o vet inte riktigt vad jag ska skriva .. 

Men iaf sĂ„ ja Kerstin Ă„kte hem igen vid halv 12 ..  jag var kvar .. o vĂ€ntade ... pratade ..  (null)
Höll hans hand sĂ„ han skulle kĂ€nna att jag var dĂ€r! 

Jag fick mat o efter maten gick jag ut med Theo en snabbis. Inna det bĂ€ddade jag om Pappa o hans andning blev bĂ€ttre o lugnare och nĂ„nstans dĂ€r visste jag nog att det var slutet... jag gick ut snabbt i högst 3-4 min med Theo ringde  Marko snabbt men sa att jag mĂ„ste in igen .. nĂ€r jag kommer in sĂ„ Ă€r Pappa dörr mer öppen ( ssk hade varit in dĂ„) nĂ€r jag kommer in sĂ„ ser jag att det Ă€r slut.. eller nĂ€ra . Jag hinner ta hans hand o sĂ€ger  : Nu Pappa kan du slĂ€ppa taget .. jag Ă€r med dig❀❀

Jag blev sĂ„Ă„Ă„ ledsen men samtidigt var det skönt för honom att slippa lida . Döden Ă€r fridfull pĂ„ nĂ„got vis .. det Ă€r denđŸ™đŸ» Min Pappa Ă€r en Ă€ngel nu.. min skyddsĂ€ngel . 

Zaara som jobbar dĂ€r kom in o kramade om mig o jag grĂ€t som ett barn. Hon o jag gjorde iordning Pappa och han blev sĂ„ fin. Sen tĂ€nde jag ett ljus och satt dĂ€r en stund för mig sjĂ€lv innan Kerstin o hennes syster kom. 

Micke kom oxĂ„ ..  Han har aldrig sett en död mĂ€nniska förut men han gjorde det ❀ 

SĂ„ denna vecka har varit kaos... att ringa hit o dit . Varva ner , tĂ€nka , inte tĂ€nka . Sortera kĂ€nslor , allt Ă€r ett enda virrvarr. Det kommer sjunka in det vet jag.. jag skriver sĂ„ opersonligt kĂ€nner jag nĂ€r jag skriver men nja... 
(null)
 Pappa ... Saknaden kommer bli stor ❀

Kommentera hÀr: